Elke type wagen heeft zijn voordelen en nadelen. Om te kiezen, komen er een reeks van aspecten in aanmerking. Onder al deze aspecten zal ik hier zuiver het energie verbruik eb kost ervan bekijken.
Een elektrische wagen is aangedreven door een (of meerdere) elektrische motoren. Een adequate elektrische motor, gevoed door een kwalitatieve (reeks van) batterij(en), heeft een globale rendement van ongeveer 90%.
Een verbrandingsmotor is een thermodynamische machine, onderworpen aan de thermodynamica, en heeft een rendement, in regime, van ca. 25% (Carnot rendement). Dit niveau is maar behaald eens dat de motor warm genoeg is (30 km à 90-120km/h op autostrade). Als de motor draait terwijl de wagen stilstaat (bv. in opstoppingen of voor een verkeerslicht), dan is zijn effectieve rendement nul (op dat moment). Rekening gehouden met alle tussenkomende factoren (korte trajecten, verkeer, …), het gemiddelde rendement behaald door de globale autopark is kleiner dan 10%. Dit geldt voor alle brandstoffen (diesel, benzine, aardgas) met kleine nuances onder de verschillende brandstoffen.
Wetend dat de globale diesel wagen rond 6l/100km verbruikt en dat 1l diesel 40 MJ houdt (dus 11,11kWh; 1kWh = 3,6 MJ), dus 240 MJ of 66.67 kWh/100km (met een globale rendement van 10%), zijn er 6,7 kWh/100km nodig.
Met een diesel prijs van 1€/l (België, begin 2016), kost de gemiddelde diesel wagen 6€/100 km aan brandstof. Om de 6,7 kWh te leveren zal de elektrische wagen 6,7/0,9 (rendement van 90%), dus 7,5 kWh, nodig hebben, met een totale kost van 0,25€/kWh (België, begin 2016 voor een residentiële klant) is dit 1,9€/100km, om 400 km te rijden zal die wagen 30 kWh nodig hebben (Tesla komt op 60 kWh, maar die wagen weegt wel 2,3t en is gedreven door super sterke motoren).
Aardgas is, voor alle duidelijkheid, niet te verwarren met LPG (vanuit aardolie gewonnen). Aardgas motoren zijn eigenlijk veel dichtbij benzine/diesel motoren, met iets wat lager rendement, maar ja 9,5% scheelt toch niet veel van 10% (globaal bekeken). Aardgas is per kg verkocht. Een mole CH4 (aardgas) weegt 16g (onder “normale” condities), er zijn dus 62,5 moles per kg. Een mole neemt 22,4l in beslag (onder “normale” condities), er zijn dus 44,64 moles per Nm³. Een Nm³ aardgas houdt ca. 10 kWh, dus 1kg aardgas houdt 14 kWh. Om 66,7 kWh te leveren zijn er dus 4,76 kg nodig, met een prijs van 0,9€/kg (België, begin 2016) is dit gelijk aan 4,3€/100km.
Als conclusie kunnen we zeggen dat de “brandstof” (elektriciteit is geen brandstof) kosten per 100km voor de gemiddelde wagen ligt om 1,9€ voor de elektrische wagen, 4,3€ voor de aardgaswagen en 6,7€ voor de diesel wagen, met respectievelijke “brandstof” prijzen van 0,25€/kWh, 0,9€/kg en 1€/l.
Daaraan moet nog toegevoegd worden dat elektriciteitskosten flink gereduceerd kunnen worden als ze door eigen hernieuwbare tuigen geproduceerd wordt. Deze productie zal vermoedelijk, op residentiëel niveau, nooit genoeg zijn in de winter(buiten op zonnige dagen), maar op jaar niveau toch makkelijk 20.000 à 40.000 km garanderen.